انیمیشن ها در کاتلین را به صورت کاملا جامع و رایگان آموزش ببینید .

امروز قصد داریم از سری آموزش کاتلین ، مبحث آموزش انیمیشن ها در کاتلین را برای شما عزیزان آموزش دهیم .

انیمیشن ها در کاتلین چه کارایی دارد ؟

انیمیشن ها  به روی ابجکت ها و ویجت های ما اعمال می شود . و ظاهر جذابی به Ui ما یا همان رابط کاربری ما می دهد .تا کاربری که از این ویجت استفاده می کند با مشاهده این انیمیشن از برنامه ما لذت ببرد .در واقع  ساخت انیمیشن ها در کاتلین به ما کمک می کند که اجسام روی صفحه زنده به نظر برسند. شما باید به عنوان یک برنامه نویس کاتلین از همه ی کار هایی که باعث جذب مخاطب به برنامه شما می شود استفاده کنید . انیمیشن ها در کاتلین یکی از همین مباحث از آموزش کاتلین می باشد .

اگر بخوام توضیحات بیشتری در مورد انیمیشن ها در کاتلین برای شما بگم این تعریف کافی است که شما بدانید انیمیشن ها در اندروید جلو های بصری به مخاطبان ما می دهد . تا از اتفاقاتی که در برنامه می گذرد مطلع شوند . و  این موارد در زمانی که تغییر وضعیتی در Ui ما رخ می دهد یعنی مثلا زمانی که محتوای جدیدی بارگیری می کنیم و یا اقدامات جدیدی در دسترس قرار می دهیم خیلی مفید است . در واقع انمیشن ها یک ظاهر و احساس بهترو بالاتری به برنامه ما می بخشد .

من انواع مختلفی از این Animation ها  را برای شما جمع آوری کرده ام و در قالب یک پروژه کوچک به شما آموزش می دهم تا در مواقع مورد نیاز هر کدام را که نیاز داشتید مورد استفاده قرار دهید .

انواع انیمیشن  در برنامه نویسی اندروید به زبان kotlin

  • blink
  • move
  • bounce
  • rotate
  • zoom
  • slide
  • fade
  • …….

ما قصد داریم در انجام یک پروژه ساده طرز کار با انیمیشن های بالا را خدمت شما عزیزان آموزش دهیم .

قبل از هر کاری یک پروژه ایجاد کنید و اسم آن را Animation قرار دهید .

بعد از آن شما در مسیر app/res یک پوشه ایجاد کنید و اسم اون رو anim قرار دهید . هدف ما این است که انیمیشن های خودمون رو در این پوشه قرار دهیم . شکل زیر به شما نشان می دهد که به چه شکلی عمل کنید .

نحوی ایجاد پوشه anim

بعد از این کار من کد هایی که برای ساخت انیمیشن های بالا اسفاده می گردد را در این پوشه قرار می دهم تا اسفاده همه ی آن ها را در پروژه خودمون به شما نشان دهم .  کد های انیمیشن های موجود در داخل پوشه anim به شکل زیر می باشد .

anim_blink.xml.

anim_move.xml .

در این انیمیشن متن شروع به حرکت می کند و از صفحه خارح می شود .

bounce.xml .

در این انیمیشن متن مانند یک توپ پرش می کند.

bow_roate.xml .

fade_in.xml .

در این انیمیشن متن از پس زمینه ما ظاهر می شود .

 

fade_out.xml .

در این انیمیشن متن برای مدتی معلوم ناپدید می شود .

 

rotate.xml .

در این انیمیشن متن برای مدتی مشخص چرخانده می شود .

 

slide_down.xml .

در این Animation متن از بالا به پایین می آید

slide_up.xml .

در این animation از پایین به بالا می رود .

 Zoom_in.xml .

در این انیمیشن متن برای مدتی مشخص بزرگ به نظر می رسد .

Zoom_out.xml.

در این  انیمیشن متن برای مدتی مشخص کوچک به نظر می رسد .

 

انیمیشن های بالا که در پوشه anim قرار دارند . در پروژه ما مورد استفاده قرار می گیرند . حالا نوبت آن رسیده است که لایه خودمون رو طراحی کنیم . ما در این لایه از تعدادی button استفاده کردیم که هر کدام از آن ها یکی از انیمیشن های ما می باشند . و یک TextView داریم که این انیمیشن ها در کاتلین روی آن ها اعمال می گردد.  کد این بخش به صورت زیر می باشد .

attributes های که در فایل xml انیمیشن ها در کاتلین استفاده می شود .

بین کد نویسی برای پروژمون لازم دونستم attributes  ها یه همون ویژگی هایی که در فایل xml پروژمون استفاده شده رو خدمت شما عزیزان توضیح بدهم .

از سری آموزش انیمیشن ها در کاتلین در خدمت شما عزیزان هستیم .

  • fromAlpha : این مقدار الفای من هستش و اگر مقدار 1 رو انتخاب بکنم رنگ کاملا مات و رنگ 0.0 نیز کاملا شفاف هستش.
  • toAlpha : مقدار آخر و یا پایانی الفا رو برای ما نشون می دهد .
  • id : این ویژگی یک کلید منحصر به فرد می باشد .
  • duration : این ویژگی برای این می باشد که نشان دهد مدت زمان انیمیشن ما چقدر می باشد .
  • fromYDelta : این ویژگی نشون دهنده تغیرات مختصات Y می باشد . که در ابتدا اعمال می گردد .
  • toYDelta : این ویژگی هم برای تغیرات Y می باشد که در انتهای انیمیشن اعمال می گردد.
  • startOffset : این ویژگی برای این است که اون تاخیر زمانی برای نشون دادن انیمیشن بعد از زمان شروع رو تعیین می کند و همچنین برحسب میلی ثانیه می باشد .
  • pivotX : مختصات محور x ما از اون زمان که شروع می شود برای بزرگنمایی نشون می دهد .
  • pivotY : این ویژگی نیز مانند ویژگی بالایی برای محور Y می باشد.
  • fromXScale :  شروع اندازه offset محور x.
  • fromYScale : شروع اندازه offset محور y .
  • toXScale :  پایان دادن به  اندازه offset محور x .
  • toYScale : پایان دادن به اندازه offset محور Y .
  • fromDegrees : زمان شروع موقعیت زاویه ایی ما بر حسب درجه .
  • toDegrees :  زمان پایان موقعیت زاویه ایی بر حسب درجه .
  • interpolator : این ویژگی میزان تغیرات انیمیشن ما رو نشون می دهد .

با فهمیدن این ویژگی ها کار شما با انیمیشن ها در کاتلین راحت تر می شود . در واقع شما الان بلد شدید که ویژگی ها بالا در چه زمانی استفاده می شود .

حالا بریم سراغ ادامه آموزش  انیمیشن ها در کاتلین :

activity_animation.xml .

بعد از این نوبت کد های بخش Activity ما هست که ما در آن ویجت های خودمون رو تعریف کردیم . تا با رویداد های کلیک روی دکمه ها انیمیشن ها رو مشاهده کنیم .

Animation .

خروجی کد های بالا به شکل زیر می باشد .

 

در اینجا آموزش انیمیشن ها در کاتلین به اتمام رسید . تموم سعی ما در این می باشد که مباحثمون برای شما عزیزان مفید باشد . به امید رسیدن به این هدف !

موفق باشید

 

 

منابع که ما  در این آموزش از آن نیز استفاده کرده ایم  https://www.geeksforgeeks.org/  نیز می باشد .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
اشتراک‌گذاری

من فرشید حبیبی هستم، یک برنامه نویس موبایل با بیش از 5 سال تجربه. من علاقه زیادی به برنامه نویسی دارم و در این زمینه به طور مداوم در حال یادگیری و پیشرفت هستم. در حال حاضر، به عنوان یک برنامه نویس اندروید در یک شرکت معتبر مشغول به کار هستم و همچنین یک وبسایت آموزشی به نام کدایت را اداره می کنم. در کدایت، به تولید محتوای آموزشی در مورد برنامه نویسی اندروید و وب می پردازیم. هدف من از ایجاد این وبسایت، کمک به سایر برنامه نویسان اندرویدی برای یادگیری و پیشرفت در این زمینه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *