متد clearTimeout

به نام خدا با سلام خدمت کد ایتی های عزیز. در ادامه سری مقالات اموزشی جاوا اسکریپت این جلسه به متد clearTimeout در جاوا اسکریپت خواهيم پرداخت با ما همراه باشید.

متد ()clearTimeout یک ابزار قدرتمند جاوا اسکریپت است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تایمر ایجاد شده توسط متد ()setTimeout را پاک و تنظیم مجدد کنند. این دارایی ارزشمندی است که در هر پروژه توسعه نرم افزاری وجود دارد، به خصوص زمانی که نیاز به تنظیم مجدد تایمر یا به تاخیر انداختن عملکرد خاصی  را در کد دارید.

نحو استفاده از متد ()clearTimeout نسبتاً ساده است. یک آرگومان نیاز دارد که شناسه تایمر است که توسط متد ()setTimeout برگردانده می شود.

سينتکس به این صورت است:

هنگامی که تایمر پاک شد، دیگر نمی توان از آن استفاده کرد و هر گونه عملکرد مرتبط اجرا نمی شود. برای استفاده از متد ()clearTimeout، ابتدا باید با استفاده از متد ()setTimeout یک تایمر ایجاد کنید. مثال زیر نشان می دهد که چگونه می توانید از این دو روش با هم استفاده کنید:

در این مثال، با استفاده از متد ()setTimeout یک تایمر ایجاد می کنیم و آن را به متغیری به نام timeoutId اختصاص می دهیم. سپس از متد ()clearTimeout برای پاک کردن تایمر و جلوگیری از اجرای عمل مرتبط (در این مورد، ثبت پیام به کنسول) استفاده می کنیم.

متد ()clearTimeout مخصوصاً زمانی مفید است که نیاز به لغو یک عمل تکراری دارید. به عنوان مثال، فرض کنید می خواهید هر 10 ثانیه یک پیام نمایش دهید تا زمانی که کاربر روی یک دکمه کلیک کند. همانطور که در مثال زیر نشان داده شده است، می توانید از یک متد ()setInterval و یک متد ()clearInterval در ترکیب با ()clearTimeout استفاده کنید:

مثال:

در این مثال، ما یک متغیر سراسری به نام intervalId ایجاد می کنیم که شناسه تایمر بازگشتی توسط ()setInterval را ذخیره می کند. سپس روی یک دکمه شنونده رویداد ایجاد می کنیم که با کلیک روی آن هر دو بازه زمانی پاک می شود. متد ()clearInterval بازه تکرار شونده را پاک می کند، در حالی که ()clearTimeout تایمرهای مرتبط را پاک می کند.

توسعه دهندگان جاوا اسکریپت در استفاده از ()clearTimeout و همچنین بسیاری از روش ها و توابع جاوا اسکریپت به خوبی آشنا هستند. داشتن این دانش در اختیار شما می‌تواند هنگام ساخت برنامه‌های نرم‌افزاری بسیار ارزشمند باشد، بنابراین صرف مقداری زمان برای درک نحوه عملکرد آن می‌تواند مفید باشد.

به طور خلاصه، متد ()clearTimeout یک ابزار فوق العاده مفید است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تایمرهای ایجاد شده توسط ()setTimeout را پاک و بازنشانی کنند. اغلب در ترکیب با روش های دیگر مانند ()setInterval  استفاده می شود که آن را حتی قوی تر می کند.
خب دوستان عزيز به پايان جلسه متد clearTimeout در جاوا اسکريپت رسيديم اميدواريم اين مقاله براي شما مفيد واقع شده باشد.
ساير مقالات:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
اشتراک‌گذاری

علی فرجی هستم، برنامه نویس جاوا اسکریپت و ریکت با بیش از 5 سال تجربه. من عاشق برنامه نویسیم و همیشه به دنبال یادگیری چیزهای جدید هستم.همچنین یکی از بنیانگذار های سایت کدایت ، یک سایت آموزش برنامه نویسی در حوزه جاوا اسکریپت، ریکت، اندروید و ... هستم. امیدوارم بتوانم با دانش و تجربه خود به سایر برنامه نویسان کمک کنم تا در این زمینه پیشرفت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *