اشیاء(Objects) در جاوا اسکریپت

5
Rated 5 out of 5
5 out of 5 stars (based on 2 reviews)
Excellent100%
Very good0%
Average0%
Poor0%
Terrible0%
به نام خدا با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان گرامی در راستای آموزش جاوا اسکریپت مقدماتی جلسه امروز را به بخش اشیاء در جاوا اسکریپت اختصاص خواهیم داد،با ما همراه باشید.همانطور که در جلسه انواع داده ها در جاوا اسکریپت ،انواع انها رو یاد گرفتیم که به انها بیشتر داده های اولیه میگوییم چون مقادیر انها فقط شامل یک چیز میشود.حال میخواهد رشته باشد یا عدد باشد یا چیز دیگر.در مقابل، اشیاء برای ذخیره مجموعه‌های کلیدی داده‌های مختلف و موجودیت‌های پیچیده‌تر استفاده می‌شوند.

اشیاء در جاوا اسکریپت تقریباً به تمام جنبه های زبان نفوذ می کنند. بنابراین ما باید قبل از هر کار دیگری باید انها را خوب درک کنیم .یک object  را می توان با براکت هایی به شکل {…} با لیست دلخواه از ویژگی ها ایجاد کرد. یک ویژگی یک جفت “key: value” است، جایی که در آن key یک رشته است (همچنین“property name”نامیده می شود)، و value می تواند هر چیزی باشد.

ما می توانیم یک object را به عنوان یک کابینت با پرونده های امضا گردیده تصور کنیم.هر قطعه داده در فایل خود توسط کلید ذخیره میگردد.که جستوجوی یک فایل را به وسیله نام آن و یا عملیات افزودن/حذف آن را برای ما راحتتر می کند.

ابجکت ها در جاوا اسکریپت

یک شی خالی (“کابینت خالی”) را می توانیم با استفاده از یکی از دو سینتکس زیر ایجاد کنیم:

 

ابجکت ها در جاوا اسکریپت

معمولا برای تعریف اشیاه از براکت ” {…} “استفاده می کنند.

Literals and properties

ما می‌توانیم  برخی از ویژگی‌ها را به‌عنوان جفت‌های «key: value» در {…} قرار دهیم:

یک ویژگی دارای یک کلید (که به آن ب“name” یا  “identifier” نیز می گوییم) قبل از دو نقطه “:” و یک مقدار در سمت راست آن است.

در شی user  دو ویژگی وجود دارد.

  1. اولین ویژگی  که نام  “name”  و مقدار “John” را   دارد.
  2. دومین ویژگی که نام  “age” و مقدار  30  را دارد.

در نتیجه شی کاربر به دست آمده را می توانیم به عنوان یک کابینت با دو فایل امضا شده با برچسب “نام” و “سن” تصور کنیم. که ما می توانیم در هر زمان عملیات خواندن و یا حذف و اضافه کردن فایل را اجرا نماییم. برای دسترسی به مقادیر پراپرتی ها ما میتوانیم از نوتیشن “.” استفاده نماییم.

اشیاء در جاوا اسکریپت

مقادیر میتوانند از هر نوعی باشند.حال میخواهیم یک مقدار بولیین به شی خودمان اضافه نماییم.

اضافه کردن ویژگی به شی در جاوا اسکریپت

برای حذف یک ویژگی می توانیم از عملگر delete استفاده نماییم.

حذف پراپرتی

ما میتوانیم برای  پراپرتیها از نامی استفاده نماییم که شامل چند قسمت باشد که در این صورت آنها باید داخل دابل کوتیشن قرار دهیم.

object

آخرین ویژگی در لیست ممکن است با کاما به پایان برسد:

که به آن کاما  “trailing”یا  “hanging” نیز میگویند.که با اینکار با توجه به اینکه کلیه خطوط یکسان میشونددر نتیجه عملیات حذف/درج و حرکت را برای ما اسان میکند.

Square brackets

در قسمت های بالا اعلام کردیم برای دسترسی به مقادیر objct  از نوتیشن دات استفاده میکنیم،ولی این مورد برای نام پراپرتی هایی که از چندین کلمه تشکیل میباند کار نمیکند.

جاوا اسکریپت این را نمی فهمد و فکر می‌کند که ما user.likes را آدرس‌دهی می‌کنیم، و از اجایی که چنین چیزی وجود ندارد، یک خطای نحوی می‌دهد. نقطه نیاز دارد که کلید یک شناسه متغیر معتبر باشد. این بدان معناست که: فاقد فاصله است، با یک رقم شروع نمی شود و شامل کاراکترهای خاصی نمی شود. ($ و _ مجاز هستند).

یک جایگزینی” square bracket notation ” وجود دارد که با هر رشته‌ای کار می‌کند:

حالا همه چی اکی شد.فقط توجه کنید حتما نام داخل کوتیشن قرار بگیره.

در اینجا،  متغیر key ممکن است در زمان اجرا محاسبه شود یا به ورودی کاربر بستگی داشته باشد. و سپس از آن برای دسترسی به پراپرتی ها استفاده می کنیم. که این مورد  به ما انعطاف زیادی می دهد.

در این گونه روش ها ما نمیتوانیم از نوتیشن دات استفاده نماییم.

Computed properties

در زمان ایجاد یک شی ما از براکت ها میتوانیم در ابجکت لیترال ها نیز استفاده نماییم.که به انها ” computed properties” میگویند.

.برای مثال:

معنی ویژگی محاسبه شده سادست:  [fruit] به این معنی میباشد که نام پراپرتی باید از fruit گرفته شود.

براکت ها بسیار قوی تر از نوتیشن دات هستند. آنها هر گونه نام و متغیری را مجاز می دانند. اما نوشتن آنها دست و پا گیرتر است. بنابراین در مواقعی که نام اشیاء ساده است، از نوتیشن دات استفاده میکنیم. و اگر به چیز پیچیده‌تری نیاز داشتیم، آنگاه از براکت ها استفاده مینماییم.

Property value shorthand

در کد های واقعی ما اغلب از متغیرهای موجود به عنوان مقادیر برای نام ویژگی ها استفاده می کنیم.

برای مثال:

در مثال بالا، ویژگی ها با نام متغیرها یکسان هستند.استفاده از این روش بسیار رایج می باشد.که برای این روش نیز خاصیت خاصی برای کوتاه کردن کدها وجود دارد.که ما میتوانیم بجای  name:name فقط از  name استفاده نماییم.

همچنین ما می توانیم از هر دو ویژگی معمولی و کوتاه در یک شی استفاده کنیم:

Property names limitations

در بخش های قبل خواندیم که یک متغییر نمیتواند برا خود نامی داشته باشد که آن نام جزء  کلمات رزو شده مانن  “for”, “let”, “return” و …باشد.اما برای یک ویژگی شی، چنین محدودیتی وجود ندارد:

به طور خلاصه بهتون بگم که نام پراپرتی ها هیچ محدودیتی ندارند.و همه انها به طور خودکار به رشته تبدیل می گردند.

به عنوان مثال، عدد 0 هنگامی که به عنوان کلید ویژگی استفاده می شود، تبدیل به یک رشته “0” می شود:

یک gotcha  کوچک با ویژگی خاصی به نام __proto__ وجود دارد. ما نمی توانیم آن را روی یک مقدار غیر شی تنظیم کنیم:

Property existence test, “in” operator

یکی از ویژگی های قابل توجه اشیاء در جاوا اسکریپت، در مقایسه با بسیاری از زبان های دیگر، این است که امکان دسترسی به هر ویژگی وجود دارد. حتی اگر وجود نداشته باشد نیز هیچ خطایی وجود نخواهد داشت! 

یک اپراتور ویژه برای این موضوع وجود دارد که ان را با نام  "in" میشناسیم.که سینتکس آن به شکل زیر میباشد.

برای مثال:

توجه داشته باشید که در سمت چت  in   باید نام پراپرتی قرارگیرد و معمولا داخا کوتیشن نوشته میشوند.حالا اگر کوتیشن ها را حذف کنیم به این معناست که ما داریم از یک متغیر استفاده میکنیم. برای مثال:

حالا سوالی که ممکنه پیش بیاد اینه که چرا اپراتور in   وجود داره؟  برای مقایسه مگه استفاده از   undefined کافی نیست؟

خب، بیشتر اوقات مقایسه با undefined  کار مارو راه میندازه ولی موارد خاصی هم وجود داره که جواب درستی رو به ما برنمیگردونه ولی in  به درستی کار میکنه. برای مثال زمانی که یک ویژگی شی وجود داشته باشد ولی به صورت   undefined ذخیره شده باشد.

در کد بالا، ویژگی obj.test از نظر فنی وجود دارد. بنابراین عملگر in درست کار می کند.چنین چیزهایی به ندرت اتفاق می‌افتد، زیرا مقدار تعریف نشده نباید به صراحت اختصاص یابد. ما بیشتر از null برای مقادیر “unknown” یا  “empty” استفاده می کنیم.

The “for…in” loop

برای حرکت روی تمام کلیدهای یک شی، شکل خاصی از حلقه وجود دارد:  for..in این یک چیز کاملاً متفاوت با ساختار(;;)for  است که قبلاً خواندیم.که سینتکس آن به شکل زیر میباشد.

به عنوان مثال، بیایید تمام ویژگی های  userرا خروجی بگیریم:

توجه داشته باشید که تمام ساختارهای “for” به ما اجازه می دهند که متغیر حلقه را در داخل حلقه اعلام کنیم، مانند let key در اینجا.همچنین، می‌توانیم به جای key از نام متغیر دیگری در اینجا استفاده کنیم. به عنوان مثال، "for (let prop in obj)"  نیز به طور گسترده استفاده می شود.

Ordered like an object

آیا اشیاء در جاوا اسکریپت به صورت مرتب میباشد؟ به عبارت دیگر، اگر روی یک شی حلقه بزنیم، آیا همه ویژگی ها را به همان ترتیبی که اضافه شده اند به دست می آوریم؟ آیا می توانیم به این تکیه کنیم؟

پاسخ کوتاه این است: “به شیوه ای خاص مرتب میشود”: اعدادصحیح به صورت صعودی مرتب میشوند، بقیه به ترتیب ایجاد ظاهر می شوند. 

به عنوان مثال، بیایید یک شی را با کدهای تلفن در نظر بگیریم:

شی ممکن است برای پیشنهاد لیستی از گزینه ها به کاربر استفاده شود. اگر ما یک سایت را عمدتاً برای مخاطبان آلمانی می سازیم، احتمالاً می خواهیم 49 اولین باشد.
اما اگر کد را اجرا کنیم، یک تصویر کاملا متفاوت می بینیم:
  • USA (1) اول میشود.
  • سپس Switzerland (41) و غیره

کدهای تلفن به ترتیب صعودی مرتب میشوند، زیرا اعداد صحیح هستند. بنابراین ما 1، 41، 44، 49 را می بینیم.

از طرف دیگر اگر، اگر کلیدها غیر صحیح باشند، به ترتیب ایجاد فهرست می شوند.به عنوان مثال:

بنابراین، برای رفع مشکل کدهای تلفن، می‌توانیم با غیر صحیح کردن کدها «تقلب» کنیم. اضافه کردن علامت پلاس  "+"قبل از هر کد کافی است.

حالا همانطور که میخواستیم کار میکنه.

دوستان گرامی به پایان جلسه اشیاء در جاوا اسکریپت رسیدیم امیداواریم این مقاله برای شما مفید باشد.

سایر مقالات

توابع در جاوا اسکریپت
حلقه ها در جاوا اسکریپت
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
اشتراک‌گذاری

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *